

Myling
Barnspöke från odöpta eller mördade barn. Mylingen hoppar upp på förbipasserande och kräver att bli buren till sin grav; ju längre man går desto tyngre blir den – tills bäraren faller eller gör rätt. Får ro genom namngivning/dop, att hitta och jordfästa kroppen eller genom uppriktig gottgörelse. Järn och stål, kors, bön och kyrkklockor sägs hålla den på avstånd tills dess sak är ordnad.
Mylingen visar sig där orätten skedde eller där vilan saknas: vid myrar, gärdsgårdar, skogsdungar, kyrkstig och övergivna gårdar. Den kan te sig som ett barn i linne, ett bylte som ber om att bli burit eller bara en röst som viskar “bär mig” i nacken. Tecknen är kylig luft, tunga steg som inte är ens egna och en liten hand som tar tag i axel eller rockskört. När man lyfter byltet känns det först lätt – sedan tyngre för varje steg – tills man antingen faller i utmattning eller når den plats där mylingen får vila.
Drivkraften är rättelse: ett namn som aldrig gavs, en grav som saknas, en skuld ingen talat om. Mylingen söker ofta modern eller den skyldige, men kan också fästa sig vid den som råkar passera och kan göra saken rätt. Den plågar genom tyngd, oro, sömnsvårigheter och envis otur, men varnar ibland – för svag is, fel väg eller osäkra steg – om man lyssnar stilla.
Frid och bot vinns genom handling:
Namngivning (nöddop eller att högt ge barnet ett namn).
Begravning/jordfästning på helgad mark, eller att märka platsen värdigt där kroppen vilar.
Gottgörelse: erkänna fel, återbörda föremål, be om och ge förlåtelse.
Tills saken är ordnad hjälper järn och stål (nål, kniv, eldstål), ett kors, tyst bön och kyrkklockor mot nattlig oro; att korsa en tröskel (bro, grind, kyrkport) sägs bryta förföljelsen för stunden.
Mylingen är inte blind ondska – den prövar. Den som tar på allvar, talar sant och gör rätt får se tyngden lätta och natten bli tyst. Den som förnekar och tiger bär byltet längre, tyngre, mörkare.