

Kyrkogrimmen
Kyrkogrimmen är kyrkans och kyrkogårdens djurlika väktare – oftast en stor svart hund (ibland bagge, tjur eller fågel). Den patrullerar murar och portar, skrämmer bort inkräktare och onda väsen och kan vara ett dödsomen när den visar sig vid tornet. Respekt och tystnad möts av ro; skändning, stöld och ovett får omedelbar vedergällning.
Kyrkogrimmen – även kallad kyrkogrim – binds till helgad mark och visar sig i skymning som en mörk djurgestalt med glöd i ögonen. Den rör sig ljudlöst längs gångar, sätter sig vid porten eller syns som en skugga i tornet när klockan slår. Närvaron märks som kyla, tung luft och en dov stillhet; djur tystnar, lyktor fladdrar utan vind och marken känns “vaktad”.
I äldre sägner förklaras väktarskapet med ett grundoffer: ett djur begravdes i kyrkogrunden för att ta på sig vakten, så att inte den första människan som begravdes behövde göra det. Oavsett ursprung håller grimmen strängt på gränser och helgd. Den varnar först – en skugga som spärrar vägen, felsteg som känns tunga, ett tryck på axeln när man är på väg att trampa över en grav. Vid grova övertramp blir den handgriplig: vägen “stängs”, modet sviktar, och den skyldige leds ut först när föremål lagts tillbaka eller ursäkt givits.
Kyrkogrimmen är inte ond; den prövar och skyddar. Den rättsinnige går ostörd om man håller sig på gångarna, för lågmälda samtal och lämnar platsen i ordning. Skändning, svordomar, skrän och stöld möts däremot av oro, mardrömmar och envis otur tills man ställt till rätta.
Som vett och skydd nämns: gå på gångarna, tala lågmält, rör inte minnesföremål, tänd och ställ lyktor med vördnad. Järn och stål, tyst bön, namngivning och kyrkklockors klang håller det orena borta – men den varaktiga ro som grimmen vakar över kommer av respekt och gottgörelse.