

Gam
Gamen uppträder i sägner som en väldig asätare och varselbärare. Den svävar högt över hedar, stränder och slaktplatser, känner vittring av död på långt håll och samlas där olycka eller sjukdom dragit fram. Den städar vad naturen lämnat men väcker oro när den kretsar lågt över gårdar och fäbodar.
I berättelserna är gamen en mörk skugga mot himlen som ritar vida cirklar tills vinden lägger sig. När den sänker sig hörs ett tungt sus och luften får en torr lukt av aska och talg. Den följer vinterdöd, skeppsbrott och kreatursplågor och dyker upp när marken redan talar om förlust. Där folk är rädda blir den ett omen. Där ordning råder blir den snarare ett tecken på att naturen gör sitt stilla arbete.
Gamen prövar gränser. Den sätter sig på taknocken och väntar. Rör sig något inne på gården drar den sig undan för att strax återkomma. Den sliter i skinn, benen knäpper i näbben och med några kraftiga slag lyfter den de sista resterna bort till en lugn plats. I vissa sägner skrämmer den hästar och tar lamm som kommit för långt från modern, men oftare söker den det som redan är dött. Hus där man håller rent, eldar ordentligt och låter hunden hålla vakt får ha fred. Slappas det med renhållningen återkommer gamen som en svart påminnelse om vad som följer när ordningen bryts.